”Det fælles tredje”
Den
danske psykolog og debattør Benny Lihme har udviklet teorien om ”det fælles
tredje”.
“Det
fælles tredje” opstår hvor to eller flere (op til 4-5 personer) er sammen om en
aktivitet/opgave. Et af grundprincipperne i teorien er, at aktiviteten har
begges interesse. Derigennem kan skabes et rum med mulighed for at der kan
opstå et fællesskab. Den enkelte deltager kan her fremstå som såvel individ og
som deltager i gruppen.
Det
fælles tredje kan være katalysator for videreudviklingen i relationen.
”Det fælles tredje” på PAU13
Hvad er specialpædagogisk arbejde?
Den socialpædagogiske opgave kan beskrives som
brobygning mellem omgivelserne og den unge / voksne. Det
socialpædagogiske arbejde tager sit udspring i hverdagslivet, relationer og
omsorg.
Hverdagsliv begrebet er en
måde at tale om livet, det almindelige, alt det vi foretager os uden at
registrere det. Det at sætte hverdagslivet i centrum, gør den unge / voksne i
stand til at forstå hverdagens betingelser og den unges / voksnes egen
håndtering af disse betingelser.
Flemming Andersen beskriver i hovedtræk hvad relationsarbejde indeholder,
han siger;
"Hovedformålet med det pædagogiske
relationsarbejde er at etablere en produktiv og kvalificerende relation til
eleven/ klienten. Alle andre "professionelle" vil kunne sætte andre
operationelle formål med deres arbejde, men det pædagogiske arbejde har den
kvalificerende relation som formål, mål og middel.
Det pædagogiske relationsarbejde må tage afsæt i den
kendsgerning at de relationer som et barn normalt udvikler sig i og under,
repræsenterer en bevægelse fra det jeg har kaldt en asymmetrisk (uafhængig)
relation, over en symmetrisk (uafhængig) relation til en komplementær
(gensidig) relation afbrudt af korte perioder af symbiotiske relationer"
Der er en dobbelthed i det at arbejde med relationer,
jeg skal til hver en tid, give den unge / voksne muligheden for både at være
autonom og afhængig, - at kunne tage styringen og kunne træde tilbage.
Det er vigtigt at anerkende magten som et grundvilkår
i det pædagogiske arbejde. Jeg vedkender mig min magt i relationen og forvalter
den ydmygt.
Omsorgsarbejdet er en betydningsfuld
del af det socialpædagogiske arbejde. Med udgangspunkt i Per Nygren, kan
omsorgen opdeles i tre forskellige former for omsorg.
Behovsomsorg: at drage fysisk
omsorg for den unge / voksne er den mest basale form for omsorg, mad, søvn,
struktur på hverdagen, hygiejne, tøj o.a. Hvis disse omsorgsbehov ikke bliver
dækket bliver andre forsøg på at drage omsorg utroværdige.
Udviklingsomsorg: støtte den unge
/ voksne til at udvikle sig emotionelt, socialt, fysisk / motorisk og kognitivt
Opdragelsesomsorg: Den unge /
voksne har, til tider behov for opdragelse i form af at lære hvordan man begår
sig i sociale fællesskaber og hvordan man får tilfredsstillet egne sociale
behov på en acceptabel måde. Jeg giver på bedst mulig vis den unge / voksne
muligheder, skaber rammer for udvikling, sætter grænser og videregiver
holdninger, normer og værdier som den unge / voksne kan bruge til at danne egne
holdninger og værdier ud fra. Jeg er rollemodel og identifikationsobjekt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar