3.2.2 Tema 8: Kost, motion og psyke
Formål
At eleven opnår kropsbevidsthed med en forståelse af sammenhængen mellem krop og psyke og fysisk og psykisk sundhed
At eleven opnår en bevidsthed om egne kompetencer i forhold til at arbejde sundhedsfremmende og sundhedsforebyggende.
At eleven i nogen grad bliver i stand til at yde rådgivning og gennemføre en støttende og vejledende samtale
At eleven udvikler en professionel tilgang til at arbejde med begreberne livskvalitet, værdier og menneskesyn
At eleven får kendskab til de samfundsøkonomiske systemer
At eleven har et kendskab til det psykiatriske system, herunder behandlerpsykiatri og socialpsykiatri
Fagmål
Pædagogik
6) Eleven har viden om, hvordan sårbarhed og udsathed blandt børn, unge og voksne identificeres samt får indsigt i, hvilke metoder, der findes, for at møde dem på anerkendende måde uden stigmatisering og for at udvikle disse målgruppers potentialer,
Sprog, kommunikation og psykologi
8) Eleven har viden om og færdigheder i at anvende konflikthåndteringsstrategier for at kunne yde støtte, vejledning og rådgivning på en værdig og respektfuld måde samt fastholde udviklingspotentialet i anerkendende relationer.
Sundhedsfag
1) Eleven opnår viden om børns fysiske og motoriske udvikling og anvende denne viden i det pædagogiske arbejde
6) Eleven har viden om madens og måltidets betydning for børns, unges og voksnes velvære og sundhed og færdighed i ud fra dag- og døgntilbuddets sundhedspolitik at tilrettelægge og tilberede et sundt måltid,
Kultur- og aktivitetsfag
5) Eleven kan på grundlag af et kendskab til generelle og lokale aktivitetstilbud samt fælles kulturarv og andre kulturer end dansk indgå i det pædagogiske arbejde og reflektere over hverdagssituationer og aktiviteter, der understøtter kulturel mangfoldighed,
9) Eleven får kendskab til metoder og aktiviteter, som den pædagogiske assistent kan anvende til at understøtte børns, unges og voksnes tilegnelse af institutions fastsatte læringsmål, enkeltvis eller i grupper,
10) Eleven har viden om metoder og aktiviteter, der kan støtte brugere med fysiske og psykiske handicap til at have en velfungerende hverdag.
Bevægelse og idræt
3) Eleven kan arbejde med kropsbevidsthed som udviklingsredskab for børn, unge og voksne på grundlag af viden om samspillet mellem kroppens udvikling og den psykiske og sociale udvikling,
Samfundsfag
4) Eleven kan anvende viden om grundlæggende økonomiske sammenhænge til at forklare og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer og Danmarks placering i det internationale økonomiske samfund,
Dansk
3) Eleven kan reflektere over og redegøre for sprogets brug og funktion i erhvervsfaglige, uddannelsesmæssige og almene sammenhænge, herunder samspillet mellem forskellige teksttypers indhold, form, funktion og kontekst
7) Eleven kan foretage en metodisk analyse og perspektivering samt give en begrundet vurdering af
forskellige teksttyper og udtryksformer
9) Eleven kan formulere metodisk sin analyse, perspektivering og vurdering både mundtligt og skriftligt
Varighed
5 uger
Indhold
Praktisk arbejde med fysiske aktiviteter
Samspillet mellem krop og psyke
Betydning af motion og kost
Aktivitetsmodel
Pædagogiske lære- og handleplaner
Pædagogiske redskaber som understøtter borgerens behov og udviklingsmuligheder
Respekt i mødet med borgeren
Danmark i dag i forhold til samfundsøkonomi
Danmark set i forhold til internationale forhold
Psykiatri
Region Midt
Metode
Eleven kommer til at arbejde ud fra teoretiske oplæg i gruppearbejder med både skriftlige og praktiske opgaver
Ingen kommentarer:
Send en kommentar